måndag 22 november 2010

Nordnet - varning för dolda avgifter!

Har tidigare varit relativt nöjd med Nordnet men idag ändrade jag åsikt. Dom har blivit giriga på avgifter och mörkar gärna sina avgifter.

Gick idag igenom mina transaktioner och notor och blev betänksam när det hade dykt upp en ny grej:
KAP. DEB RÄNTA
Där dom hade dragit en summa.
Tydligen hade jag skuldsatt mig helt omedvetet utan att få den minsta blink om att jag höll på och gjorde det.

Det skede när jag sålde en aktie. När pengarna dök upp på kontot efter försäljning så förde jag över dem till ett annat Nordnet konto. Vips blev jag då skuldsatt och fick betala ränta för 3 dagar på beloppet, trots att det var Nordnet som pengarna fördes över till! Knappast någon kostnad för dom alltså.

Jag ringde upp Nordnet kundtjänst och frågade vad det var för avgift och fick alltså reda på att jag skuldsatt mig till deras kapitalränta (som är kraftig uppenbarligen).

Jag fick då instruktioner att det faktiskt stod och att dom inte gjort något fel. Mycket riktigt stod det långt ner efter "Så gör du" i uttagsfliken:

"Efter en försäljning av värdepapper infaller likviddagen tre bankdagar efter
affärsdatum.
Om du tar ut pengar inom tre dagar efter en försäljning debiteras ränta. Det
måste därför finnas kvar likvid som täcker den räntekostnad som kommer att
debiteras."

Men det var tydligen inte konstigt att bara för att pengarna dykt upp på kontot så var det inte mina, utan bara därför för att jag skulle kunna handla någon ny aktie där det tydligen också är 3 dagars likviddag. Så även fast man ser pengarna på konto är dom tydligen inte ens egna!

Dessutom hade det dykt upp en annan avgift och även moms på denna avgift. Detta var dock en avgift som dom erkände på kundtjänst att dom inte informerat om. Men inte fick man tillbaka något för det, nej.

Det visade sig att dom tog betalt för SMS som skickades ut vid avslut. Men ingen information om detta när man klickar för det.

-Nej, Nordnet. Ni gör reklam att ni inte är som gammelbanken, men det är ju precis så ni agerar! Ni gör inte folk direkt uppmärksamma på era avgift och att man skuldsätter sig etc.

Funderar nu på att byta till Avanza istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar