lördag 25 augusti 2012

Hushållens skulder i Sverige är STORA!

Idag har jag läst om de svenska hushållens skulder och att dom ligger på ungefär 170 procent av de årliga disponibla inkomsterna (vilket jag gissar är pengar som man har kvar efter att skatt och per år) efter att ha vuxit kontinuerligt under dom senaste 15 åren.

Om man istället jämför med BNP så ligger hushållsskulderna strax under 80 procent av BruttoNationalProdukten.. Det finns alltså mycket skuld i det svenska samhället vilket medför stora risker när det blir tuffare tider.
Trots detta har vi folk i riksbankens direktion som vill sänka räntan ännu mer, som att 1,5 % ränta är alldeles för högt. Det är kortsiktigt tänkt och blåser upp en bubbla som en dag poppar än värre. Uppenbarligen är det redan för billigt att låna pengar, don´t you think? Lånar man pengar nu måste detta betalas tillbaka i framtiden. Man väljer att konsumera nu istället för i framtiden. Den dagen folk inte kan låna mer blir det som i USA. Vi ligger bara några år efter.
Vad mer?
Nästan var fjärde svensk har blåst sin månadslön helt när nästa lön kommer. Det framkommer i en undersökning som Nordea låtit göra bland tusen personer i åldrarna 18-65 år.
I ålderskategorin 26-39 år (där jag själv ligger) är det hela 31 procent som lönen inte räcker till nästa löneutbetalning.
Det är en tråkig utveckling och det är synd att staten (medger ränteavdrag till privatpersoner) och riksbanken (sätter låg ränta) intervenerat marknaden så till den grad att folk har skuldsatt sig upp över öronen. Detta har givetvis gett lite bättre siffror för stunden, men allt har en baksida. Det verkar som man inte lärt sig någonting av tidigare historia.

Jag har själv levt lön för lön i mina yngre år, ungefär fram tills jag var 20 år då jag började spara lite av lönen. Jag minns att när jag hade 15 tusen på kontot så bidrog det till att jag blev mer rädd om mig själv. Tidigare levde jag dag för dag, men nu när jag hade lite pengar sparat så kunde jag juh inte kola vippen när det fanns lite pengar jag kunde ha kul för, hahah. Det bidrog alltså till att jag bland annat inte körde som en tok med Mcn.. Sedan dess har sparandet och spekulationerna ökat och idag finns det alltid pengar kvar på lönekontot.

Jag är så konstig att någon skuld har jag inte heller (längre). Och visste du min bakgrund så skulle du veta att jag åstadkommit detta helt själv. Inga rika föräldrar som hjälp till ett liknande alltså. Jag har även valt att betala av studielånen (jag har ca 400 hp, så det har blivit en del pluggande). Det är verkligen skönt att vara skuldfri och att man betalt det man äro skyldig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar