lördag 25 augusti 2012

Företagsvärdering: Pa Resources

Pa Resources aktieägare har blivit hårt prövade under sista tiden. Aktien har fallit som en sten.

Enligt min uppfattning är det för att många är rädda för skulden som ligger på ca 3,5 miljarder (juni 2012), därav den väldigt negativa värderingen. Och visst, skulle oljepriset kollapsa så blir det tufft för bolaget att klara sig, helt klart. Det mesta talar dock för oljekällorna runt om i världen har nått sin peak och sinar nu alltmer, vilket torde borga för ett relativt högt oljepris även framöver. Det kostar väldiga pengar att borra efter olja och det måste löna sig helt enkelt. Tillgång och efterfrågan sätter priset.

Och nergången i aktien har blivit stor, speciellt sista tiden. Dels har media varit negativ, bland annat kom det ut en artikel från aktiesparnarna som sänkte aktien med 40 % på bara en vecka! Där varnades det för konkursrisk, något som knappast hjälp bolagets värdering. Det känns dock som att den artikeln är väldigt negativt färgad. Man måste förstå att det är många som har förlorat stora pengar på aktieinnehav i Pa Resources och känslor om bolaget finns det gott om. Folk som nu ledsnat på innehavet och dumpar. Dessutom har vi blankningsmaffian som gärna gör allt för att prata ner en aktie för att tjäna någon krona. Även jag har förlorat stora mängder på Pa Resources.. Men jag försöker hålla sinnet objektivt! =)
Och det allmänna börsklimatet är ju nte heller speciellt välkomnande. Även jag känner av "rädslan" för att handla. Men som den "contrarian" som jag är så handlar jag givetvis när rädslan är stor!

Jag vill dock hävda att marknadsvärderingen för Pa Resources är uppåt väggarna.

Idag när jag skriver detta står aktien i: 0,83 kronor.

Vi kan således räkna lite på marknadsvärdet:

Antalet aktier i slutet av 2011: 637 475 843 (enligt 2011 årsredovisning)
Det ger ett bolagsvärde på: 637 475 843 x 0,83 = 529 104 949,69, dvs ungefär 529 miljoner. Förstå bara 529 miljoner för ett oljeproducerande företag som har ett operativt kassaflöde under ett halvår som är större än bolagsvärderingen! Nu måste ju budet vara en bit över detta men ändå!

Pa Resources har ju ett gäng med intressanta tillgångar och jag kan tänka mig att det finns en och annan som är sugen på att köpa upp bolaget nu...

Peak Oil ligger ju i bakgrunden också, det mesta talar för att oljan inte blir billigare, förutssatt att vi inte hamnar i den depression förstås..

Nu finns det en hel del skulder i bolaget som bör amorteras, men grejen är ju att det finns kassaflöde som rullar in från producerande enheter inom bolaget OCH som betalar av skulderna sakta men säkert.

Tex framgår följande i delårsrapporten (2) som släpptes 2012-08-15:

"Under andra kvartalet amorterades 570 MSEK på räntebärande lån. "

"Det operativa kassaflödet för första halvåret uppgick till 600 (466) MSEK. "

Och i delårsrapporten som släpptes 2012-04-25 står följande att läsa:

"Kassaflödet från första kvartalet tillsammans med kassaflödet från Azuriteliftingen har hittills under 2012 minskat nettolåneskulden med cirka 580 MSEK. "

"Det operativa kassaflödet för första kvartalet uppgick till 175 (142) MSEK. "


Jag har tagit tillfället i akt i och med sista veckans värderas och tankat REJÄLT.. :-)

YES, I am a gambler. Detta är ren spekulativt!

OBS! (Spela inte med pengar du inte kan tänka dig förlora.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar