fredag 15 november 2013

Video: Elementet av tvång och inverterad moral

Det här är en intressant liten filmsnutt som handlar om etik och moral. Frivillighet vs tvång, fungerar frivillighet i en värld där människor är extrem själviska? Ja, detta är svåra frågor. Jag väljer dock frihet och ansvar för mitt eget liv varje dag i veckan. Jag vill inte vara beroende av andra.

Dinesh D'Souza pratar bla om Obama Care. Något som jag tyvärr är väldigt oinsatt i (=ingen åsikt om).

Är du en dragare av vagnen eller sitter du i vagnen? Jag själv tycker att jag tillhör dragarna, men jag tycker jag får väldigt lite uppskattning för mitt slit. Kanske vore det bekvämare att sätta sig i vagnen och hoppas att det finns andra som fortsätter dra (ett tag till)?

Ju fler som sitter i vagnen desto tyngre är det att dra..En demokrati som har fler människor i vagnen än som drar den har problem. Många imperier har fallit för det blivit för många som sitter i vagnen (blir försörjda av andra) och röstar för mer beskattning från dragarna. (Dragarna har då tillslut en tendens att dra vidare till bättre områden).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar