torsdag 2 januari 2014

Artikel i VLT: Hellre kontanter än besvärliga banker

Den 12 dec 2013 var följande artikel med i Västmanlands Läns Tidning: "Hellre kontanter än besvärliga banker".
Det är Björn Eriksson och Jan Bertoft som tar "pappret från munnen". Det är upplyftande att se.Självklart behövs kontanter! Tro mig jag använder digitala "pengar" också och tycker det är smidigt, men jag vill inte ge bort min rätt att kunna ta ur pengarna ur systemet om jag finner det nödvändigt.

Att bankerna har en agenda för att ta bort kontanter är uppenbar. Kontanter är ju enda sättet att ta ut "pengar"/valuta från systemet.Enda sättet att hålla pengar utanför ett system som troligen kommer få problem framöver. Om alla pengar bara cirkulerar inom ett system och inte kan tas ut så minskar ju bankerna risker. Som redan är höga nog eftersom dom har en hög hävstång vad gäller utlåning. Att bankerna sedan lyckas övertyga "nyttiga okunniga piip" såsom Björn Ulvaeus att springa i deras ärende är gott lobbyarbete.

Det måste finnas något sätt att ta ut "analoga" kontanter. Trots allt är ju bara det eventuella kontoinnehavet en fordran på att kunna få ut pengarna. Och med allt prat om "Bail-in" nu så är det såklart något personer med inlånade pengar börjar dra öronen åt sig. Cypern blev ju pengarna från inlånare konfiskerade för att rädda bankerna.
 Eftersom skuldmättnadsgraden i Sverige snart inte kan gå högre så är detta relevant, då jag tror att det aktuella monetära system kommer få problem i framtiden. Vi har varit på ett olyckligt monetärt experiment ända sedan 1971 och det brukar historiskt aldrig hålla i längden.

Det är svårt att förklara detta på ett kortfattat sätt, men jag är i alla fall positiv till artikeln. Swedbank hanterar ju överhuvudtaget inte kontanter längre och därför bojkottar jag dom och använder handelsbanken.

Det finns en agenda från politikernas håll också där man vill går mot mer fascistiska metoder för att kontrollera människorna och övervaka alla steg vi tar. Jag tycker det är högst olustigt trots att jag inte är kriminell.




VLT artikel: Hellre kontanter än besvärliga banker
VLT artikel: Hellre kontanter än besvärliga banker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar