tisdag 11 september 2012

Maud Olofsson om hur jobbigt det är att vara kvinna i näringslivet, i "Min Sanning"

Usch va trött på jag blir på framförallt kvinnor som tror allt handlar om manligt och kvinnligt. Bland annat sitter hon i programmet "Min Sanning" och gnäller bland annat på att för att passa in i toppen måste man bete sig som en man. Tydligen måste man klä sig snyggt i något propert klädesplagg typ något kostymliknande och helst prata långsamt säger hon. Det passar sig inte att komma i färgglada kläder och prata en massa personligt påstår hon. Hon påstår att kvinnor måste vara mycket duktigare. Det är konstigt att vi inte ser samma verklighet.

Neh, det stämmer. Det finns vissa "normer" i den här kulturen vi lever i. Rätt eller fel så är det så och vill man inte passa in så väljer man ju det spåret. Ja livet är enkelspårigt ibland, men att skylla det på manlig dominans är fel. Jag blir alltid trött på folk som försöker skylla ifrån sig på andra... Tro mig, kompetenta kvinnor kommer fram. Jag lyfter fram kompetenta kvinnor, för jag tycker det är roligt att jobba med tjejer. Men om du inte gör annat än att prata om hur dina barnbarn tar sig an vardagen, nej då kanske du inte har så mycket kompetens. Även om du nu tror det. Bara för att du kan tycka någonting innebär det inte att du har kompetens. Kompetens är inte något som bara råkar ramla över dig, det är något du får jobba för.

Och vad gäller stereotyper.. Jösses, tror du inte att det gäller oss män också. Vi kan inte komma klädda som en flugsvamp heller. Det går inte att se ut som slashak om du vill bli verkställande direktör. Du förväntas också besitta social kompetens och helst även vara en duktig ledare. Det finns ett visst ideal för att se ut som en "lyckad" människa. Detta idelalet är ungefär samma för män och kvinnor. Hur ytligt det än må vara så är det så att vårt utseende ger ett visst intryck.

Även vi män måste in i normen för att bli accepterade. Jag förstår att Maud tycker att man ska få vara hur som helst, men se det går liksom inte att tro att du kommer klättra i karriären om du nu kommer som en pundare med heroin i ådrorna. Du måste anpassa dig till rådande normer, hur tråkigt det nu må vara!

Ibland har jag gillat Maud, bland annat för att hon stod emot att understödja Saab (trots hårt tryck från fackrörelser och andra), hon har haft vettiga åsikter för företagare osv, men i det här programmet så sjönk hon igenom. Hon blottade lite av sin inkompetens inom vissa frågor.

Tack för ordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar