torsdag 17 mars 2011

Nordnet -återigen åker man på kostnader man inte hade en aning om.. VARNING

Idag är jag förbannad.

Fick ett mail från Nordnet där man informerade mig om att jag hade övertrakasserat min depå (ej KF) hos dom. Och att dom kunde vidta åtgärder etc. Måste fylla på med nya pengar etc.

What! tänkte jag. Har inte gjort några affärer på sistone, fanns pengar kvar sist jag kollade. Vad hade hänt!?!?

Nu när jag loggade in och såg jag att det var minus på kontot!

Då ringde jag upp Nordnets kundtjänst och frågade vad som nu hänt.

Tydligen hade jag lånat US dollar utan att ha någon aning om om detta när jag köpte en aktie i USA för ett tag sedan. Trodde i min enfald att växlingen skedde automatisk precis som det gjort när jag tidigare handlat aktier både i USA och Canada. Men icke. tydligen gällde andra vill FINSTILTA villkor för min depå. Jag hade godkänt avtalet fick jag höra i telefonen.

Visade sig alltså att trots att jag handlat aktien med vad jag trodde mina pengar (för dessa kunde jag ju inte handla för längre). Nej jag hade belånat hela aktieköpet i USD utan att få någon som helst information om detta när köpet väl gjordes. Detta hade gjort i ett valutakonto tydligen som jag inte sett tidigare. Men när jag blev guidad på sidan av kundtjänst kunde jag hitta på det.
Hursomhelst jag åkte på den saftig räntekostnad för detta USD-lån, då köpet var rätt så kraftigt. Så sjukt så man blir heligt förbannad när man inte får någon som helst information om att man kommer belåna sig.

Uppmaning, skippa/undvik NORDNET tills dom skärper sig med sina smygavgifter som plötsligt bara är dragna från kontot. Det är inte första gången jag åker på smällar då man belånat sig omedvetet!

Sammantaget gjorde ovanstående mig så förbannad áp jag sålde Electronic Arts bums när dom öppnade för att komma undan denna belåning. Det kändes alldeles för tidigt att sälja EA nu, men jag blev så sur.. Gillar inte att vara belånad till ganska hög ränta. Sålde med vinst på bara några procent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar