söndag 5 januari 2014

Summering av mitt ekonomiska 2013

Dags att summera 2013

Ett år som varit bra rent ekonomiskt för mig. Jag har spekulerat högt och tagit en STOR risk då jag köpt massa Pa Resources konvertibler och haft turen att ro hem det (utan att det blev konkurs). Jag har därmed tagit igen lite av förlusterna från förra året.

Tittar vi framåt 2014: Jag känner dock tyvärr oro inför framtiden och spelar nu väldigt defensivt. Jag ser rätt mörka moln på den finansiella himlen. Jag är dock urusel på att timing och har ingen aning om det jag tror kommer ske sker inom ett år eller tio år. Men i en sådan här miljö gäller det att vara väldigt försiktig.
Det finns för mycket problem med skulder, pengatryckande, stater och centralbanker som försöker påverka marknaden (distorderar den). Det monetära systemet känns ohållbart. Börserna kan mycket väl fortsätta gå upp pågrund av all pengatryckning som försiggår hos centralbanker. Men det finns också en stor risk att korthuset rasar, och då blir det trångt vid utgången.

Tyvärr är det medelklassen som blir blåst så länge som det här får fortgå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar