lördag 5 maj 2012

Elektronikbraschen - vad händer? Journalist från Evertiq

Igår var jag på en föreläsning som hölls av Evertiq. Evertiq skriver om nyheter och händelser inom elektronikbranschen. Tyvärr missade jag journalistens presentation och därmed namn. Kolla in deras hemsida: http://evertiq.se/

Men jag tänkte jag skulle delge er hans / Evertiq känsla för vad som händer ute i branschen. Det är alltid intressant folk som sitter mitt i "smeten" känsla för vad vad som händer.

  • Småskalig produktion flyttas nu mer tillbaka till västländer igen. Storproduktion kvar i Asien. Skäl, bland annat dyrare löner, hög inflation i Kina osv.

  • Mönsterkort (kretskort) - produktion i Asien, utveckling och forskning i skandinavien.
  • Komponenter - ökad konkurrens.
  • De skandinaviska storföretagen verkar gå bra - asiatiska jättar darrar.
  • Tuff mättad chip-marknad med sämre lönsamhet.
  • Solcellsindustin är i rejäl knipa.
  • Embedded (inbyggda system tolkar jag det som?) växer - många nystartade företag.
  • Journalisten trodde att 2012 blir som 2011 eller något bättre. Tvekan inför skuldsatta länder tolkade jag som. (samma oro som många av oss känner).
  • Medicin och försvar går som tåget. Men tuffare inom telekom.
  • Bristen på arbetskraft - konsulter ökar
  • Egen kommentar: (personligen tycker jag detta borde avspegla sig i lönerna, men det har vi inte sett.) Men vill man ha allt serverat så hävdar man alltid detta..
Evertiq föreläsning - sammanfattar vad som händer inom Elektronikbranschen
Evertiq föreläsning maj 2012, ElektronikExpo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar