fredag 5 november 2010

Miljöbilen Hyundai i10, en vettig småbil?

Hyundai i10
Jag tar en titt på den bil som ersätter Hyundai Atos. Brasklapp, jag har inte provkört bilen men läst många åsikter och tester på nätet och försöker därför ge en rättvis bild av mitt intryck. Jag fick upp ögonen för bilen vid ett semesterbesök på Rhodos. Bilen användas mycket av biluthyrarna och gav ett trevligt intryck. Det är som bekant mycket mer vanligt med småbilar i Grekland än här uppe i norden.
Hyundai i10 har bland annat blivit vald till årets bil i Indien 2008. Man påstår även att bilen när detta skriv är vad gäller bränsleeffektivitet bäst i sin klass av ARAI-ceritifierade bensinbilar i Indien. (Det gäller 1.2 Kappa2 motorn). ARAI står för Automotive Research Association of India. (Källa/souce)

Bild tagen från:

 
Hyundai Motor Co har sitt huvudkontor och bas i Seoul, Syd Korea. Bilen sätts sätts dock samman i Indien, närmare bestämt i en stad som heter Chennai. Ungefär 90 procent av delarna till i10 tillverkas i Indien enligt en uppgift på nätet.
Hyundai Motor India (HMI) lanserade i10 October 2007 och har sålt över 184 tusen enheter fram till slutet av juni 2008. Det är alltså en av Indiens bästsäljande bilar.
Hyundai erbjuder generösa garantier och bilen känns i mina ögon intressant om man vill ha en liten stadsbil som är klassad som miljöbil.
Personligen går ofta just sedanmodellen i ett bilprogram bort pågrund av att det finns ett behov att ibland behöva frakta större saker. Det går dock att lasta en hel del i denna lilla bil. Baksätet går att fälla så att det blir mer eller mindre plant vilket är ett stort plus.

Det finns ett flertal motoralternativen men som jag kan se det är valet inte svårt att göra. Det är 1.2 liters motorn man ska köpa. Styrningen är Elektroniskt servoassisterad. Vidare har 1.2 litersbilen Elektroniskt antisladdsystem (ESP) och antispinnsystem (TCS) samt självklart ABS.
Tjänstevikten ligger på rimliga 1090 kg. Tyvärr har vissa småbilar blivit väldigt tunga, vilket troligtvis ofta hör ihop med all säkerhet som väger. Bilarna idag väger flera hundra kilo mer än dom gjorde på säg 80-90-talet och detta trots ofta lättare motorer.
Motor: i10 Kappa 1.2



http://worldwide.hyundai.com/Files/NamoFile/200902/12M8TDB/images20080716_10.gif

Två versioner har funnits av denna motor, en som kom ca 2008 (1197 kubik) och senare en version som dök upp 2010 kom den motor som på vissa hemsidor kallas den europeiska specificerade motorn som är på 1248 kubik.
I  Sverige säljs när detta skrivs den 1,2 liters europeiska motorn, den som verkar bäst. Den benämns Kappa2 i andra delar av världen. Den utvecklar ungefär 78 hästkrafter vid 6000 varv. Den har dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) och dessa drivs med hjälp av en kamkedja istället för kamrem som måste byta i tid och otid. Det är ett stort plus och spar pengar längre fram i servicekostnad.

Motorblocket är helt i aluminium och påstås väga 82.4kg, vilket känns tämligen lite, men bra.
Man har även som jag tolkat det flyttat vevaxeln en liten bit från att vara centrerad under kolvarna. Detta för att kompensera krafter från kolvarna. Intressant. Motorn har överlag fått bra kritik i dom recensioner jag läst så det låter positivt.
Mer ingående teknik finns att läsa här.
I10 Kappa2 motorn styrs ventiler med varierbar tidsteknologi. Hyundai kallar det VTVT och står för Variable timing Valvetrain om jag förståt det hela korrekt. Detta gör motorn mer bensinsnål. Jag gissar att detta är något liknande som Honda V-tec den som känner till Hondas högvarviga motorer.
Genom att implementera den här teknologin så hoppas man nog från Hyundai återta Indiens mest bränsleeffektiva “hatchback” med motor större än 800 kubik, som dom förlorade till Suzuki Alto K10 för ett tag sen. (källa/source)
 Konstruktörerna av motorn har tänkt till och vissa koncept är nu inlånade från andra motorer i koncernen.
Oroa dig inte, allt är inte aluminium. Cylindervägarna har någon typ insatta foder (cylinders are fitted with cast–iron liners for improved abrasion durability). (Källa/source)
Dessutom har man andra typ av tändstift med längre gänga än vanligt (hoppas bara att dessa inte blir alltför dyra). Men poängen med dessa är att man kan kyla av toppen bättre genom att få plats med grövre kylkanal. Det blir ju lätt lite extra varmt just vid tändstiftsområdet.
Vidare menar man på från Hyundai sida att generatorremmen som även drar runt ACn ska slippas spännas. Man har på denna motor infört automatisk remspännare vilket gör att remmen blir tystare i drift och enligt uppgift ska hålla 100 tusen miles. Vilket motsvarar cirka 16 tusen mil och låter riktigt bra.
Överlag känns bilen riktigt genomtänkt och garantierna och priserna enligt Hyndais hemsida är när detta skrivs (2010-11-05) priset för den modell jag valt:

i10 1.2 man 5-vxl e-Sense ESP Miljöbil(Ord.pris 116,900:-)  106,900:-
Och garantierna direkt från Hyundai´s svenska hemsida:
http://www.hyundai.se/2010/nybilsgaranti.shtml
Garantier – personbilarGäller bilar som registrerats från den 1 september 2010.
(För i30 och ix35 från den 1 mars 2010)

• 5 års Nybilsgaranti med fri körsträcka
• 5 års Vägassistans
• 5 års Serviceassistans
• 5 års Lackgaranti
• 3 års Vagnskadegaranti
• 12 års Rostskyddsgaranti
Problem
Det verkar vara en driftsäker bil. Men även solen har fläckar. Ett problem om man googlar lite verkar vara att vissa upplever "ryckighet" ifrån kopplingen, speciellt efter att bilen stått ett tag. Förhoppningsvis är detta något som man åtgärdar. Något jag inte fått klarhet i när detta skrivs. Så detta får man vara vaksam på. I övrigt verkar många väldigt nöjda med bilen.

För kännedom: Skribenten har inte fått någonting för att skriva om denna bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar