lördag 30 oktober 2010

Nyemissioner, vanligt med garantiförbindelse (Obducat exempel)

Garantiförbindelse – Ett avtal sluts mellan emittenten och en aktieägare eller en externpart, kallas ofta för "garanten". Åtagandet innebär att garanten åtar sig att teckna hela eller en viss del av emissionen om den inte blir fulltecknad. Vanligtvis erhåller garanterna en ersättning som motsvarar en procentuell andel av det garanterade emissionsbeloppet.
Tyvärr verkar det gå lite inflation i garantiförbindelser och frågan är om det inte utnyttjas lite väl enkelt att tjäna pengar på. Ofta får garanten en hyfsad summa och har ofta ett betydligt bättre insiktsförhållande i bolaget.

Jag kan nämna ett exempel.
Nanoteknikföretaget Obducat gjorde 2009 en nyemission. Man träffade ett avtal med European Nano Invest AB (ENI) som gick in och garanterade 90 % av nyemissionen i Obducat.
Där fick garanterna
I Obducats fall fick garanterna 7,2 % av det garanterade beloppet (som var 65 miljoner kronor), dessutom fick man någon del som utgjorde B-aktier och B-teckningsoptioner.

Citat från http://www.obducat.com/In%20Swedish-429.aspx?M=News&PID=387&NewsID=397

"Den kontanta delen av garantikostnaden motsvarar 7,2 procent av det garanterade beloppet.
Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner 2009/2011:B och 2009/2012:B, inklusive de teckningsoptioner som avses utges som ersättning för garantin, tillförs Obducat ytterligare cirka 142 miljoner kronor."

Då ska vi räkna lite: 65 000 000 * 0,072 = 4 680 000 kronor som kontant del.

ENI består av många som jobbar inom ledningen eller på annat sätt har god insyn i Obducat.

Tyvärr känner jag inte till vilka ekonomiska resurser som står bakom ENI, men jag ställer mig ändå frågande till om bolaget hade kunnat stå upp för dessa 65 miljoner kronor? Jag spekulerar nu grovt, men kanske hade företaget (ENI) fått gå i konkurs om man behövt infria sitt löfte. Dvs man hade inställt sina betalningar. Man undrar i alla fall vad som hade hänt.

Nå hur gick det då?
Jo, emissionen föll sig så att den blev fulltecknad utan att ENI behövde stå vid sitt garantilöfte och avtal, så vi får aldrig veta.

http://www.121.nu/onetoone/foretag/european-nano-invest-ab

Resultatet för 2009 borde ge ett rejält uppsving..

Jag ser gärna att någon rättar mina grova spekulationer, men jag tycker det är viktigt att frågan lyfts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar